Gezondheid en veiligheid

Thematisch gebied: Gezondheid en veiligheid
Onderwerp: 1. Spraak en sociale gezelligheid 
Type actie vereist: Collectief
Status: Open


Voorgestelde richtlijnen voor geluidslimieten in de muziekscène op de markt

Artikel door Cedar Stone / (Vertaald)
11/08/2019

Heb je ooit iets gekocht en je daarna gerealiseerd dat je niet echt nodig hebt wat je net hebt gekocht? Dit wordt impulsaankoop genoemd. In de nogal bedriegende marktplaatsen van vandaag concurreren de verkopers op uiterst geavanceerde manieren en creëren ze zo een vijandige omgeving voor bezoekers om goed te differentiëren. Bij de opkomst van de industriële revolutie toen adverteerders een nieuwe strategie formuleerden om een ​​product gedenkwaardig te maken, gebruikten ze jingles in hun advertenties. Tegenwoordig is de vulgaire en obscene lyrische muziek zelfs nog meer, waardoor de zintuigen oorverdovend worden en de prikkels verdoofd raken, waardoor bezoekers een slaapverwekkend persoon worden.

De concurrentie heeft winkeliers doen geloven dat het normaal is om de openbare ruimte te domineren met luide muziek. Sommige handelaars ontploffen de bezoekers van de Haagse Markt met muziek in een poging om de verkoop te vergroten.
Getorpedeerd door oorverdovende technomuziek in een winkel in de buurt, maakt de muziek die consumenten moet aantrekken het pure marteling voor anderen. Net zoals er fysieke grenzen van onze winkels zijn die ons beperken tot het ophangen van vlaggen die zich uitstrekken tot looppaden, zo is er een goede perimeter die niet mag worden versterkt naar omliggende winkelwijken. Winkeliers die dit ontslaan gaan door naar het thema en de algehele ambiance van hun burenwinkels.

Geluiden en geuren kunnen een positieve invloed hebben op de verkoop

 Achtergrondmuziek verhoogt de verkoop, net als delicate en heerlijke geuren. Het idee is om potentiële kopers een goed humeur te geven die hen helpt meer geld te verdienen. Maar wat ooit nauwelijks te horen was, klassieke muziek of achtergrondmuziek is nu in het algemeen een voorgrond geworden.

Veel te intens

Het meeste van mijn klanten op de Haagse Markt die ik ondervroeg, voelde zich al auditief uitgeput voordat ze op de markt kwamen. Consumenten hebben verschillende methoden om zichzelf te beschermen tegen de audio-aanvallen. Sommigen proberen ze te negeren, anderen nemen ontslag of proberen ze te overstemmen. Velen beschermen zichzelf tegen het geluid door te vluchten naar hun eigen smartphones en Spotify. Maar met hun eigen geluiden die hun hoofd vullen, kunnen ze de echte marktervaring missen. Ze willen zichzelf niet echt screenen, maar ze hebben het gevoel dat ze geen andere optie hebben.

Praktisch gezien is het 0dB-niveau nergens te bereiken. 'S Nachts alleen thuis zijn, aan het meer zitten, een boek lezen in een bibliotheek, zouden decibel-tarieven 40 dB zijn. De echte wereld is helemaal niet stil, ook al ziet het er zo uit. Het dichtst in de buurt van volledige stilte is de binnenkant van een zwaar geluiddichte, echoloze kamer. De stilte in deze kamers wordt onmiddellijk gerealiseerd en heeft een diepgaand effect op uw gehoor. In plaats van zich ontspannen te voelen, klinkt alles griezelig en vervreemd. Elke plaats, ongeacht of op Haagse Markt, thuis, een concertzaal of stadion, is gevuld met geluiden, stilte of lawaai en al deze elementen samen zijn absoluut noodzakelijk voor de volledigheid. Als we een airconditioner zouden inschakelen, moet ons spreekvolume worden verhoogd om hetzelfde subjectieve luidheidsniveau te behouden. Als we rijden, zet de meesten van ons de radio aan om het geluid van de motor en de banden te dempen. En zorg ervoor dat het gemeten luidheidsniveau hoger is.

Geluid boven geluid. Waar is de limiet?

De huidige luidheidsniveau van Haagse Markt tijdens piekmomenten is 75 dB tot 85 dB. Dit is vergelijkbaar met een stofzuiger. En 90db wanneer winkels muziek afspelen in hun winkels, dit is vergelijkbaar met vliegtuigen die landen vanaf 200 meter. Volgens Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu's indicatief onderzoek; decibel geluid niveau van Haagse Markt en omgeving is 60dB. Onze lokaal akoestisch onderzoek geeft aan dat het 75dB is.

Dus worden we doof?

Het menselijk gehoor is tamelijk tolerant voor luidheidspieken als het slechts pieken zijn. 90dB in pieken is iets waar je elke dag mee geconfronteerd wordt - in het verkeer, op school, op het werk of op vrije tijd zoals een juichende menigte op sportevenementen. We merken het nauwelijks. Als iemand echter gedurende een langere periode, zoals 10 uur, wordt blootgesteld aan een gemiddelde luidheid van 90 dB, wat de meeste winkeliers doen, kan het geluid schade aan zijn of haar gehoor veroorzaken.

Een mens loopt kans op lawaaislechthorendheid bij geluiden van 80 dB(A) volgens de Arbodienst. Werkgevers zijn volgens de Arbowet verplicht om gehoorbescherming aan hun werknemers aan te bieden als geluiden boven de 80 dB(A) aanwezig zijn op de werkvloer. Daarnaast moet ook de noodzaak van dit volume zijn vastgelegd in de Risico inventarisatie en Evaluatie (RI&E), die verplicht is sinds 1 januari 1994 voor alle werkgevers in Nederland.

Mensen zijn geschapen in rust

Bevolking met een hoge dichtheid, zoals de Haagse Markt, vanwege de hectische levensstijl van mens is altijd vatbaar voor veel angst. Rammelende auto's, scooters zoemen en mensen die tegen elkaar schreeuwen zijn enkele voorbeelden van landschappen die je tegen kunt komen op de Haagse Markt.

Maar onze menselijke aard en de manier waarop we zijn gemaakt, vereist rust.  Hoewel we onze huizen hebben om te schuilen, worden winkeliers meer dan 10 uur per dag blootgesteld aan deze stress en geluidshinder.  Vooral de winkeliers zonder gesloten unit's worden constant gebombardeerd met deze geluidsoverlast, maar ook met hardnekkige slechte weersomstandigheden zoals wind. Als er geen ruimte is om rust tot fatsoenlijk te maken, genereren de werkomstandigheden winkeliers die gestoord en psychologisch moe zijn. Bovenop al deze uitdagende werkomstandigheden, combineerden regelmakers deze met een specifiek obscuur beleid dat winkeliers eisten geen zeilen te gebruiken om de achterkant en zijkanten van hun kraam af te sluiten, allemaal omwille van het sfeervolle decor. Terwijl ze de gezondheid en de gemoedstoestand van de winkeliers onderdrukken.

Gemeentebeleid en processen zijn belangrijk, maar het is de manier waarop de gemeente met mensen omgaat telt. Handelaars aan de straatkant van de markt zijn gevoelige mensen en zijn zeker niet bedoeld om als robots te worden behandeld.

Links
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - Geluidbelasting



 Terug naar Advies en Voorstel

Thematisch gebied: Gezondheid en veiligheid
Onderwerp: 1. Spraak en sociale gezelligheid 
Type actie vereist: Collectief
Status: Open

Proposed Guidelines for sound limits in music scene at the marketplace
Voorgestelde richtlijnen voor geluidslimieten in de muziekscène op de markt

Article by Cedar Stone / Translated

Heb je ooit iets gekocht en je daarna gerealiseerd dat je niet echt nodig hebt wat je net hebt gekocht? Dit wordt impulsaankoop genoemd. In de nogal bedriegende marktplaatsen van vandaag concurreren de verkopers op uiterst geavanceerde manieren en creëren ze zo een vijandige omgeving voor bezoekers om goed te differentiëren. Bij de opkomst van de industriële revolutie toen adverteerders een nieuwe strategie formuleerden om een ​​product gedenkwaardig te maken, gebruikten ze jingles in hun advertenties. Tegenwoordig is de vulgaire en obscene lyrische muziek zelfs nog meer, waardoor de zintuigen oorverdovend worden en de prikkels verdoofd raken, waardoor bezoekers een slaapverwekkend persoon worden.

De concurrentie heeft winkeliers doen geloven dat het normaal is om de openbare ruimte te domineren met luide muziek. Sommige handelaars ontploffen de bezoekers van de Haagse Markt met muziek in een poging om de verkoop te vergroten.
Getorpedeerd door oorverdovende technomuziek in een winkel in de buurt, maakt de muziek die consumenten moet aantrekken het pure marteling voor anderen. Net zoals er fysieke grenzen van onze winkels zijn die ons beperken tot het ophangen van vlaggen die zich uitstrekken tot looppaden, zo is er een goede perimeter die niet mag worden versterkt naar omliggende winkelwijken. Winkeliers die dit ontslaan gaan door naar het thema en de algehele ambiance van hun burenwinkels.

Geluiden en geuren kunnen een positieve invloed hebben op de verkoop

 Achtergrondmuziek verhoogt de verkoop, net als delicate en heerlijke geuren. Het idee is om potentiële kopers een goed humeur te geven die hen helpt meer geld te verdienen. Maar wat ooit nauwelijks te horen was, klassieke muziek of achtergrondmuziek is nu in het algemeen een voorgrond geworden.

Veel te intens

Het meeste van mijn klanten op de Haagse Markt die ik ondervroeg, voelde zich al auditief uitgeput voordat ze op de markt kwamen. Consumenten hebben verschillende methoden om zichzelf te beschermen tegen de audio-aanvallen. Sommigen proberen ze te negeren, anderen nemen ontslag of proberen ze te overstemmen. Velen beschermen zichzelf tegen het geluid door te vluchten naar hun eigen smartphones en Spotify. Maar met hun eigen geluiden die hun hoofd vullen, kunnen ze de echte marktervaring missen. Ze willen zichzelf niet echt screenen, maar ze hebben het gevoel dat ze geen andere optie hebben.

Praktisch gezien is het 0dB-niveau nergens te bereiken. 'S Nachts alleen thuis zijn, aan het meer zitten, een boek lezen in een bibliotheek, zouden decibel-tarieven 40 dB zijn. De echte wereld is helemaal niet stil, ook al ziet het er zo uit. Het dichtst in de buurt van volledige stilte is de binnenkant van een zwaar geluiddichte, echoloze kamer. De stilte in deze kamers wordt onmiddellijk gerealiseerd en heeft een diepgaand effect op uw gehoor. In plaats van zich ontspannen te voelen, klinkt alles griezelig en vervreemd. Elke plaats, ongeacht of op Haagse Markt, thuis, een concertzaal of stadion, is gevuld met geluiden, stilte of lawaai en al deze elementen samen zijn absoluut noodzakelijk voor de volledigheid. Als we een airconditioner zouden inschakelen, moet ons spreekvolume worden verhoogd om hetzelfde subjectieve luidheidsniveau te behouden. Als we rijden, zet de meesten van ons de radio aan om het geluid van de motor en de banden te dempen. En zorg ervoor dat het gemeten luidheidsniveau hoger is.

Geluid boven geluid. Waar is de limiet?

De huidige omgevingsgeluidsnelheid van Haagse Markt is tijdens piekmomenten 75 dB tot 85 dB. Dit is vergelijkbaar met een stofzuiger. 90db is wanneer winkels muziek afspelen in hun eenheden en dit is vergelijkbaar met vliegtuigen die landen vanaf 200 meter.

Dus worden we doof?

Het menselijk gehoor is tamelijk tolerant voor luidheidspieken als het slechts pieken zijn. 90dB in pieken is iets waar je elke dag mee geconfronteerd wordt - in het verkeer, op school, op het werk of op vrije tijd zoals een juichende menigte op sportevenementen. We merken het nauwelijks. Als iemand echter gedurende een langere periode, zoals 10 uur, wordt blootgesteld aan een gemiddelde luidheid van 90 dB, wat de meeste winkeliers doen, kan het geluid schade aan zijn of haar gehoor veroorzaken.

Een mens loopt kans op lawaaislechthorendheid bij geluiden van 80 dB(A) volgens de Arbodienst. Werkgevers zijn volgens de Arbowet verplicht om gehoorbescherming aan hun werknemers aan te bieden als geluiden boven de 80 dB(A) aanwezig zijn op de werkvloer. Daarnaast moet ook de noodzaak van dit volume zijn vastgelegd in de Risico inventarisatie en Evaluatie (RI&E), die verplicht is sinds 1 januari 1994 voor alle werkgevers in Nederland.

Mensen zijn geschapen in rust

Bevolking met een hoge dichtheid, zoals de Haagse Markt, vanwege de hectische levensstijl van mens is altijd vatbaar voor veel angst. Rammelende auto's, scooters zoemen en mensen die tegen elkaar schreeuwen zijn enkele voorbeelden van landschappen die je tegen kunt komen op de Haagse Markt.

Maar onze menselijke aard en de manier waarop we zijn gemaakt, vereist rust.  Hoewel we onze huizen hebben om te schuilen, worden winkeliers meer dan 10 uur per dag blootgesteld aan deze stress en geluidshinder.  Vooral de winkeliers zonder gesloten unit's worden constant gebombardeerd met deze geluidsoverlast, maar ook met hardnekkige slechte weersomstandigheden zoals wind. Als er geen ruimte is om rust tot fatsoenlijk te maken, genereren de werkomstandigheden winkeliers die gestoord en psychologisch moe zijn. Bovenop al deze uitdagende werkomstandigheden, combineerden regelmakers deze met een specifiek obscuur beleid dat winkeliers eisten geen zeilen te gebruiken om de achterkant en zijkanten van hun kraam af te sluiten, allemaal omwille van het sfeervolle decor. Terwijl ze de gezondheid en de gemoedstoestand van de winkeliers onderdrukken.

Gemeentebeleid en processen zijn belangrijk, maar het is de manier waarop de gemeente met mensen omgaat telt. Handelaars aan de straatkant van de markt zijn gevoelige mensen en zijn zeker niet bedoeld om als robots te worden behandeld.

Got Questions? / Heeft u vragen?

lets talk-3.png


Winkelwagen 0 Winkelwagen

Winkelwagen leeg

Gratis Verzending! Verzending
0,00 € Totaal

Naar afrekenen